Według najnowszych badań VideoTarget, w Polsce styczność z materiałami wideo ma ponad 25 mln internautów, a 50 proc. z nich ogląda w serwisach VoD.
Jak informuje Piotr Chrzanowski z Video Target, jest już ponad 25 mln widzów oglądających wideo online. Pod koniec 2017 roku, w zasięgu treści wideo było już 92 proc. polskich internautów. Przy czym 90 proc. z tych użytkowników korzystało z krótszych treści. Z kolei ponad 50% osób korzystało z serwisów oferujących wideo na życzenie (VoD).
Rośnie znaczenie wideo online także dla reklamodawców
Przy tak dużych zasięgach nie dziwi fakt, iż marketerzy coraz częściej przywiązują wagę do jakości treści i reklamy wideo. Szczególnie, że pod koniec 2017 roku mieliśmy kilka skandali z udziałem największego dostawcy powierzchni in-stream, YouTube’a, gdzie reklamy znalazły się przy treściach wspierających min. terroryzm.
Brand Safety, bo o tym zjawisku mowa, sprawia, iż marketer jest nawet gotów ograniczyć ilość dostawców internetowych, tak aby zagwarantować sobie bezpieczne otoczenie dla swojej marki.
Widać wyraźnie, że wydawcy dostarczający sprawdzone i akceptowalne treści wideo są w ofensywie, zresztą pytania o bezpieczne programowo treści są obecnie najczęściej zadawanymi na rynku reklamy wideo – wskazuje w rozmowie z MarketNews24 Piotr Chrzanowski.
Tym samym reklamodawcy postawili też znaczącą granicę pomiędzy profesjonalnymi treściami wideo, a tymi generowanymi przez użytkowników.
(…) ale użytkownicy chętniej sięgają po wideo online bez reklam
W Polsce nadal prym wiodą serwisy oferujące materiały za darmo lub dzięki reklamom. Jednakowoż widzimy trend wzrostowy dla serwisów sVOD. A dokładniej pisząc, takich serwisów jak Netflix, Showmax czy HBO GO, gdzie za dostęp do treści bez reklam należy uiścić opłatę miesięczną.
Według badania Gemiusa, w maju Netflix wygenerował prawie 2,5 mln użytkowników. Z kolei SW Research powołując się na własne badania uważa, iż ostatecznie z platformy korzysta (opłacając abonament) od 500 tys. do 600 tys. subskrybentów. Zainteresowanie tego typu platformami zauważalne jest na przykładzie HBO GO, gdzie od marca stał się serwisem dostępnym bez udziału operatorów telekomunikacyjnych czy kablowych. Od czasu odkodowania platformy, przybyło prawie 700 tys. unikalnych użytkowników.
Miesiąc | Unikalni użytkownicy |
Styczeń | 610 tys. UU |
Luty | 509 tys. UU |
Marzec | 471 tys. UU |
Kwiecień | 982 tys. UU |
Maj | 1,2 mln UU |
Opracowanie VODnews.pl na podstawie badania Gemiusa