Raporty

Raport VOD: Płacimy więcej, ale chętniej współdzielimy konta

Serwisy VOD oparte o model subskrypcyjny zyskują na popularności. E-widzowie chętniej płacą i współdzielą konta w Netfliksie, HBO GO czy Prime Video. Raport o konsumpcji treści wideo na żądanie.

Zauważono zmiany zachować e-widzów przez pryzmat rosnącego zainteresowania platformami sVOD. Jak pokazują badania Wavemaker, już co trzeci polski internauta ogląda codziennie treści wideo w sieci. Z kolei co drugiemu użytkownikowi zdarza się zapłacić za dostęp do wybranych filmów czy seriali. Trend rozwoju tego typu usług wypiera jednorazowe płatności, a Polacy coraz chętniej dzielą się swoim dostępem do konta. Oto wyniki cyklicznego badania VideoTrack 4 agencji Wavemaker.

Młodzi widzowie codziennie oglądają wideo treści w sieci

36 proc. polskich internautów codziennie ogląda programy w sieci. Najwięcej jest użytkowników, którzy w internecie przebywają niemal bez przerwy, tj. 42 proc. Wśród nich największą reprezentację e-widzów znajduje się w wieku 16 – 24 lat.

Kim są użytkownicy oglądający filmy i seriale w serwisach VOD?
Kim są użytkownicy oglądający filmy i seriale w serwisach VOD?

Częstotliwość oglądania filmów, seriali i innych dłuższych formatów wideo, wyraźnie wzrosła na przestrzeni ostatniego półtora roku. Poprzednia edycja Videotrack, realizowana w październiku 2017 r., wskazywała, że tylko co czwarty e-widz sięgał po programy w internecie codziennie.

E-widz chętniej płaci za dostęp do wybranych treści wideo

Ogromny wpływ na rynek internetowego wideo i wzory zachowań widzów ma ekspansja serwisów abonamentowych z wideo na życzenie. Mowa o takich serwisach jak Netflix, HBO GO czy Prime Video. Są to już marki masowo rozpoznawalne przez konsumentów – Netflix kojarzy 80 proc. badanych przez Wavemaker. Z kolei HBO GO – 77 proc, a Amazon Prime – 31 proc. W przypadku Netfliksa i HBO GO na przestrzeni półtora roku obserwujemy ponad 20 p. proc. wzrostu.

Płacenie za treści wideo w sieci
Płacenie za treści wideo w sieci

W ślad za wzrostem rozpoznawalności i wykorzystania serwisów SVOD, zmieniają się też postawy polskich e-widzów względem płacenia za wideo. Ponad połowie internautów zdarza się płacić za programy w sieci, preferowanym modelem okazuje się obecnie miesięczny abonament, wypierający jednorazowe płatności. W stosunku do pierwszej edycji VideoTrack z 2015 r. oznacza to odwrócenie proporcji pomiędzy tymi modelami.

Użytkownicy płacą przede wszystkim by omijać reklamy

Według szacunków Ampere Analysis, w Polsce już ponad 2 mln gospodarstw posiada przynajmniej jedną subskrypcję w serwisie sVOD. Subskrybenci znacznie częściej niż w pierwszym okresie rozwoju SVOD w Polsce zrzucają się na dostęp do serwisów abonamentowych. W Videotrack z 2017 roku Wavemaker zidentyfikował zaledwie 12 proc. takich osób wśród abonentów serwisów SVOD, obecnie 50 proc. z nich twierdziło, że współdzieli konto i płatności za nie ze znajomymi lub rodziną.

Tych, którzy nie mają kont w serwisach abonamentowych, do wykupienia abonamentu w Netfliksie lub HBO GO w największym stopniu skłoniłaby niższa cena. Co ciekawe – zważywszy na częstość podnoszenia tej kwestii przez krajowych konkurentów globalnych serwisów streamingowych – tylko 15 proc. badanych twierdzi, że wabikiem byłaby większa liczba lokalnych, polskich treści.

Dlaczego użytkownicy wolą zapłacić za dostęp do treści wideo?
Dlaczego użytkownicy wolą zapłacić za dostęp do treści wideo?

Nie skreślajmy serwisów w modelu aVOD, czyli z reklamami. To wciąż ogromny potencjał

Kariera serwisów SVOD mocno przebudowała wzory konsumpcji i upowszechniła płacenie za wideo w sieci. Nie oznacza na razie jednak defensywy modelu AVOD (wideo finansowanego reklamą). Gros użytkowników sieci wciąż korzysta przede wszystkim z darmowych stron z wideo emitujących reklamy. Popularność serwisów streamingowych (zarówno płatnych, jak i finansowanych reklamą), które na przestrzeni ostatnich lat wypierały torrenty, sprawiła, że przestrzeń komercyjna na rynku VOD, nadal rośnie.

Jak użytkownicy pozyskują treści wideo?
Jak użytkownicy pozyskują treści wideo?

Szacunki GroupM, spółki negocjacyjnej i technologicznej spółki wspierającej agencje mediowe WPP, pokazują, że już w 2018 r. rynek reklamy wokół wideo internetowego wart był 650 mln zł, po ok. 30 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku. W 2019 r. GroupM przewiduje dalszą dwucyfrową dynamikę i inwestycje powyżej 800 mln zł. Oznacza to, że rynek VOD przyciągnie 1/5 wartości budżetów telewizyjnych.

Badanie VideoTrack agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. internautów.

Tagi

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button
Comodo SSL banner
Close
Close

Wyłącz AdBlock :)

Dzięki naszym nienachalnym reklamom możemy oferować Ci informacje o rynku VOD!
%d bloggers like this: