Serwisy VOD oparte o model subskrypcyjny zyskują na popularności. E-widzowie chętniej płacą i współdzielą konta w Netfliksie, HBO GO czy Prime Video. Raport o konsumpcji treści wideo na żądanie.
Zauważono zmiany zachować e-widzów przez pryzmat rosnącego zainteresowania platformami sVOD. Jak pokazują badania Wavemaker, już co trzeci polski internauta ogląda codziennie treści wideo w sieci. Z kolei co drugiemu użytkownikowi zdarza się zapłacić za dostęp do wybranych filmów czy seriali. Trend rozwoju tego typu usług wypiera jednorazowe płatności, a Polacy coraz chętniej dzielą się swoim dostępem do konta. Oto wyniki cyklicznego badania VideoTrack 4 agencji Wavemaker.
Młodzi widzowie codziennie oglądają wideo treści w sieci
36 proc. polskich internautów codziennie ogląda programy w sieci. Najwięcej jest użytkowników, którzy w internecie przebywają niemal bez przerwy, tj. 42 proc. Wśród nich największą reprezentację e-widzów znajduje się w wieku 16 – 24 lat.

Częstotliwość oglądania filmów, seriali i innych dłuższych formatów wideo, wyraźnie wzrosła na przestrzeni ostatniego półtora roku. Poprzednia edycja Videotrack, realizowana w październiku 2017 r., wskazywała, że tylko co czwarty e-widz sięgał po programy w internecie codziennie.
E-widz chętniej płaci za dostęp do wybranych treści wideo
Ogromny wpływ na rynek internetowego wideo i wzory zachowań widzów ma ekspansja serwisów abonamentowych z wideo na życzenie. Mowa o takich serwisach jak Netflix, HBO GO czy Prime Video. Są to już marki masowo rozpoznawalne przez konsumentów – Netflix kojarzy 80 proc. badanych przez Wavemaker. Z kolei HBO GO – 77 proc, a Amazon Prime – 31 proc. W przypadku Netfliksa i HBO GO na przestrzeni półtora roku obserwujemy ponad 20 p. proc. wzrostu.

W ślad za wzrostem rozpoznawalności i wykorzystania serwisów SVOD, zmieniają się też postawy polskich e-widzów względem płacenia za wideo. Ponad połowie internautów zdarza się płacić za programy w sieci, preferowanym modelem okazuje się obecnie miesięczny abonament, wypierający jednorazowe płatności. W stosunku do pierwszej edycji VideoTrack z 2015 r. oznacza to odwrócenie proporcji pomiędzy tymi modelami.
Użytkownicy płacą przede wszystkim by omijać reklamy
Według szacunków Ampere Analysis, w Polsce już ponad 2 mln gospodarstw posiada przynajmniej jedną subskrypcję w serwisie sVOD. Subskrybenci znacznie częściej niż w pierwszym okresie rozwoju SVOD w Polsce zrzucają się na dostęp do serwisów abonamentowych. W Videotrack z 2017 roku Wavemaker zidentyfikował zaledwie 12 proc. takich osób wśród abonentów serwisów SVOD, obecnie 50 proc. z nich twierdziło, że współdzieli konto i płatności za nie ze znajomymi lub rodziną.
Tych, którzy nie mają kont w serwisach abonamentowych, do wykupienia abonamentu w Netfliksie lub HBO GO w największym stopniu skłoniłaby niższa cena. Co ciekawe – zważywszy na częstość podnoszenia tej kwestii przez krajowych konkurentów globalnych serwisów streamingowych – tylko 15 proc. badanych twierdzi, że wabikiem byłaby większa liczba lokalnych, polskich treści.

Nie skreślajmy serwisów w modelu aVOD, czyli z reklamami. To wciąż ogromny potencjał
Kariera serwisów SVOD mocno przebudowała wzory konsumpcji i upowszechniła płacenie za wideo w sieci. Nie oznacza na razie jednak defensywy modelu AVOD (wideo finansowanego reklamą). Gros użytkowników sieci wciąż korzysta przede wszystkim z darmowych stron z wideo emitujących reklamy. Popularność serwisów streamingowych (zarówno płatnych, jak i finansowanych reklamą), które na przestrzeni ostatnich lat wypierały torrenty, sprawiła, że przestrzeń komercyjna na rynku VOD, nadal rośnie.

Szacunki GroupM, spółki negocjacyjnej i technologicznej spółki wspierającej agencje mediowe WPP, pokazują, że już w 2018 r. rynek reklamy wokół wideo internetowego wart był 650 mln zł, po ok. 30 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku. W 2019 r. GroupM przewiduje dalszą dwucyfrową dynamikę i inwestycje powyżej 800 mln zł. Oznacza to, że rynek VOD przyciągnie 1/5 wartości budżetów telewizyjnych.
Badanie VideoTrack agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. internautów.