Panel bocznySuperHITTelewizja przyszłościTylko na VODnews.pl
Popularne

TELEWIZJA PRZYSZŁOŚCI | Subskrypcja kanałów TV „à la carte”

W świecie niezliczonych kanałów telewizyjnych i nieograniczonych możliwości dotarcia do konkretnych programów czy seriali, nie ma miejsca na pakietyzację. Czas na oferty skrojone na miarę naszego JA.

Żyjemy w czasach personalizacji wszystkiego, od ubrań, przez telefony, aż po usługi tworzone dla konkretnego klienta. Nie inaczej, w niedalekiej przyszłości, może zadziać się w tzw. tradycyjnej telewizji. Aktualnie, płatne oferty u operatorów satelitarnych i kablowych są bardzo uogólnione. Klientom dosłownie wciska się kanały, które przez całą swoją umowę nie włączyli nawet na pięć sekund. Nic dziwnego, w Polsce mamy prawie 200 kanałów telewizyjnych, a statystyczny widz ogląda w ciągu miesiąca średnio do 10 ulubionych kanałów TV. Jak więc wyjść na przeciw oczekiwaniom telewidza, a tym samym dopasowując się do trendu personalizacji?

Telewizja na zasadach platform VOD. Subskrypcja kanałów TV „à la carte”

O personalizacji telewizji przyszłości już pisaliśmy w naszym cyklu pod TYM adresem. Wówczas odnosiliśmy się do działu licencji, gdzie pracownicy mieliby na podstawie systemu rekomendacyjnego danego użytkownika telewizora. Teraz skupimy się bardziej na realnych i bliższych sprawach dot. personalizacji. Dokładnie ujmując, na zmianie technicznej prezentowania i złożenia ofert szytych dla konkretnego klienta.

Wyobraźcie sobie, że macie telewizor, który po uruchomieniu zapyta o to, kto właśnie zamierza oglądać TV. Trochę jak profile na platformie Netflix. Może się zdarzyć, że cała rodzina będzie chciała wspólnie spędzić czas – i na to również byłaby przygotowana odpowiednia oferta. Co to oznacza?

Klient płatnej, telewizji w przyszłości, będzie mógł stworzyć ofertę samemu. Nie byłby to pakiet, a jedynie lista kanałów telewizyjnych, którą może subskrybować. I płaci tylko za ten kanał, który sam wybierze. Nie mamy tutaj pakietu, w którym jest X stacji telewizyjnych zupełnie nie oglądanych przez domowników. Każdy kanał miałby odpowiednią cenę w stosunku do jakości i emitowanych treści.

(…) ale to już było. Netia miała podobny pomysł, który się nie utrzymał

Osoby śledzące płatne oferty operatorów doskonale pamiętają, jak kilka lat temu Netia wpadła na ten pomysł. Oferowała pakiet podstawowy składający się głównie z kanałów ogólnotematycznych i dostępnych w telewizji naziemnej. Do tego można było kupować mini pakiety za kwotę od 5 zł do 35 zł. Oferta nosiła nazwę „Gigawolność” i dziś nie jest już dostępna. Wyglądało to mniej więcej tak:

Gigawolność w Netii
Gigawolność w Netii

Jak się nie trudno domyślić, świeża jakość prezentowania ofert z kanałami telewizyjnymi nie utrzymała się długo na rynku. Głównie mierze dlatego, że jeśli dodaliśmy mini pakiety, w których były nasze ulubione stacje TV, to wychodziło znacznie drożej, niż normalny pakiet z całą paczką kanałów telewizyjnych.

W telewizji przyszłości pójdźmy o krok dalej

Skoro mini pakietyzacja nie przeszła próby utrzymania się na rynku płatnej telewizji, to pójdźmy dalej własnie w tę samą stronę. Wystarczy zaoferować model subskrypcyjny dla pojedynczego kanału. Najlepsze i jakościowo doskonałe stacje telewizyjne sprzedawałyby się jak bułeczki. Inaczej miałby nowe czy małe stacje, które teraz są wciskane do wszystkich pakietów. Te pewnie nie utrzymywałyby się zbyt długo na rynku telewizyjnym. Dlatego można byłoby zaoferować pakiet podstawowy lub gratisy do subskrypcji przy wyborze X kanałów TV.

Patrząc na obecny model sprzedażowy, nasza wizja nie miałaby siły przebicia. W ten sposób tracą operatorzy, którzy prześcigają się o liczbę kanałów i ilości ofert. Traciliby również nadawcy, którzy obecnie zarabiają na udostępnianiu kanału, który niekoniecznie jest oglądany. Poprzez subskrypcję pojedynczej stacji TV, mielibyśmy pełny ogląda tego, co Polacy lubią oglądać – a czego nie.

Czy taka telewizja przyszłości ma szansę na powodzenie? Jeśli nie w tradycyjnym modelu oglądania, to na pewno z powodzeniem przyjmie się na platformach VOD. Dobrym tego przykładem może być internetowa telewizja IPLA, gdzie swego czasu udostępniała tematyczne pakiety, w których można było bez konsekwencji aktywować np. na miesiąc i oglądać np. tylko kanały filmowe lub sportowe. Teraz IPLA udostępnia połączone kanały telewizyjne oraz jeden, duży pakiet IPLA TV z wszystkimi kanałami telewizyjnymi. Usługę telewizji online udostępnia także WP Pilot – stale rozszerza swoją ofertę o nowych nadawców TV.

Tagi
Comodo SSL banner
Close
Close

Wyłącz AdBlock :)

Dzięki naszym nienachalnym reklamom możemy oferować Ci informacje o rynku VOD!
%d bloggers like this: