Nielsen przeprowadził badanie dotyczące obecności konsumenta w świecie wielu platform. Co konsumenci oglądająi na jakich nośnikach?
Na te pytanie odpowiada najnowszy raport Nielsena pt. „In the world of many screens”, który przedstawiony został 6 grudnia 2017 r. podczas konferencji zorganizowanej przez Nielsen Audience Measurement.
Pogłoski o śmierci TV przesadzone
Z badania wynika, że młodzi ludzie coraz rzadziej oglądają telewizję, ale nie są już tacy chętni do porzucenia odbiornika telewizyjnego. Tylko 5% ankietowanych w przedziale 15-20 lat zadeklarowało, że nie ma odbiornika TV, w przedziale 21-29 lat wskaźnik ten wynosi 11%. Najwięcej wskazań na obecność telewizora w domu zanotowano w grupie +50.
W Polsce 83% ankietowanych posiada domowe łącze internetowe. 80% badanych zadeklarowało, że ma smartfona, a 77% laptopa albo notebooka. Kablówka i płatana telewizja uzyskała 60% wskazań. Natomiast komputer stacjonarny posiada 53% respondentów. Dodatkowo warto zauważyć, że aż 25% badanych planuje w przeciągu najbliższych 12 miesięcy zakupić smart albo connected TV.
Lubimy korzystać z dwóch ekranów
58% ankietowanych podczas oglądania telewizji przyznaje, że w tym samym czasie przegląda Internet. Zjawisko to najczęściej występuje u najmłodszych odbiorców tzn. u osób w przedziale 15-20 roku życia (66%). Aczkolwiek nawet pośród badanych silversów przeglądanie Internetu podczas oglądania programów telewizyjnych jest czynnością częstą i występującą codziennie lub prawie każdego dnia (50%).
Co jest naszym drugim ekranem podczas oglądania telewizji? Najczęściej jest to smartfon (61%), na drugim miejscu plasuje się laptop albo notebook (55%), a na trzecim dopiero komputer stacjonarny (22%). Warto również zwrócić uwagę, na różnice w preferencjach wyboru drugiego ekranu ze względu na płeć. Kobiety najczęściej wykorzystują do przeglądania Internetu podczas oglądania telewizji smartfona a mężczyźni laptopa albo notebooka – komentuje Agnieszka Gosiewska, dyrektor nowych projektów.
Bez względu na wiek internet jest niezastąpiony
Z badania wynikło, że bez względu na wiek większość konsumentów nie potrafi wyobrazić sobie życia bez Internetu. Internet najbardziej niezastąpiony jest dla osób pomiędzy 15-20 rokiem życia (91% nie wyobraża sobie życia bez niego), ale w generacji +50 78% ankietowanych deklaruje przywiązanie do Internetu. W pozostałych grupach wiekowych wskaźnik ten wynosi w okolicach ponad 80%. Odbiorcy z Internetu najczęściej korzystają rano w okolicach śniadania i wieczorem (nie późnym). Z social mediów korzystamy praktycznie cały dzień (wieczorem jest zauważalna wzmożona aktywności), ale już wideo, głównie oglądamy wieczorami. Czytanie w Internecie newsów najczęstsze jest w godzinach porannych, a przeglądanie Internetu bardzo popularne jest rano i wieczorem. Co ciekawe, zakupy online również preferujemy robić wieczorami.
Wideo w Polsce – najważniejsze dane płynące z raportu
Ponad połowa badanych ogląda wideo online (54%), a 80% wybiera również telewizję broadcastową. Warto zauważyć, że 6% ankietowanych wskazało, że w ogóle nie ogląda żadnego wideo. Największy odsetek oglądający wideo (pod każdą postacią) występuje w grupie 21-29 lat (aż 70% respondentów wskazało, że ogląda wideo). Pomimo postępu technologicznego tradycyjna telewizja ciągle jest dla odbiorców bardzo istotna.
Ankietowani, którzy nie oglądają wideo online zostali zapytani, dlaczego tego nie robią. 38% wskazań uzyskała odpowiedź mówiąca o tym, że TV tradycyjna jest dla nich po prostu wystarczająca. Na drugim miejscu ankietowani wskazują, że nie mają potrzeby oglądania wideo na innych nośnikach niż TV (24%) a trzecie miejsce to głosy za tym, że subskrypcja wideo w sieci jest za droga (15%). Najpopularniejszym rodzajem contentu wideo online są treści generowane przez użytkowników (34%). Na drugim miejscu znajduje się streamed content (29%). Następnie internauci wskazali treści znajdujące się w sieci (22%) i subskrypcje internetowe (14%). Najpopularniejszym źródłem treści wideo w online jest YouTube (88%), następnie CDA (47%), Ipla.pl (44%), Player.pl (40%), Facebook (39%). Co ciekawe w Polsce Netflix to 22%.
Mówiąc o wideo online warto nadmienić, że 45% odbiorców tego contentu to tzw. heavy userzey. Oznacza to, że ludzie ci oglądają wideo online praktycznie każdego dnia. Jedną z najważniejszych informacji płynących z raportu jest fakt, że nawet wideo online respondenci najchętniej oglądają w domu – aż 98% spośród z nich – komentuje Agnieszka Gosiewska.
O badaniu
W badaniu wykorzystano próbkę 1082 użytkowników online posiadających minimum 15 lat. Ankieta internetowa stanowiła wybraną metodologię w celu zapewnienia reprezentatywnej próbki dla społeczeństwa online. Wszystkie odpowiedzi zebrano we wrześniu 2017 roku.
Źródło: Nielsen