NewsRaporty

Popularność seriali Netflixa i Amazona w Polsce. Sposób na mierzenie oglądalności?

Netflix, Amazon czy Showmax nie dzielą się z informacjami o oglądalnościach. Czy popularność treści w sieci odwzorowuje zbliżone statystyki?


Joanna Nowakowska z ScreenLovers we współpracy z Parrot Analytics przeanalizowała popularność treści dostępnych i produkowanych specjalnie dla serwisów VOD. Czy wyniki zaskakują? Przekonajcie się z sami.

Polscy dystrybutorzy w swojej ofercie skupiają się głównie na darmowych materiałach wideo, zarabiając przy tym na reklamach. W odróżnieniu od globalnych platform subskrypcyjnych, nasi dostawcy czasami dzielą się z informacjami o oglądalnościach kontentu z ich biblioteki. Jest to bardzo widoczne u przedstawicieli serwisu Player.pl, którzy bardzo lubią ogłaszać kolejne rekordy generowane przez takie seriale jak „Druga szansa” czy niegdyś „Singielka”. Pod koniec 2016 roku, na Playerze najwięcej widzów oglądało program „Wielkie Teorie Darwina”.

Wyniki oglądalności w serwisach Netflix i Amazon Prime Video

Żadna firma badawcza nie posiada wyników oglądalności dla produkcji dostępnych w modelu subskrypcyjnym (sVOD). W tym celu, firma Parrot Analytics postanowiła zbudować własną metodę mierzącą popularność tytułów dostępnych w serwisach z wideo na życzenie.

Parrot analizuje coraz bardziej sfragmentaryzowaną konsumpcję wideo przez pryzmat nie tylko oglądalności (skąd wzięliby dane Netflixa, Hulu czy Amazon?), ale popytu na treści wyrażanego przez widzów na różne sposoby. Od oglądalności z wybranych źródeł i ściągania z torrentów oraz serwisów hostingowych, przez dane z wyszukiwarek, po dyskusje na forach i w social mediach – wyjaśnia Nowakowska.

Aby pokazać, jak zmienia się zainteresowanie danymi serialami, monitorowano internet przed i po premierze najnowszego sezonu „House of Cards”. Wyniki wskazują, jak premiera całego sezonu serialu Netflixa zmienia listę TOP 10. Najciekawszą pozycją okazał się być program „Top Gear” aktualnie udostępniany i produkowany na zlecenie Amazona Prime Video. Pomimo odejścia najbardziej rozpoznawalnych twarzy tego programu, jest on wciąż na topie.

Popularność seriali dostępnych w serwisach sVOD w okresie od 22 do 28 maja

„House of Cards” jeszcze przed premierą najnowszego sezonu znalazł się na trzeciej pozycji. Po publikacji pełnej listy odcinków z piątego sezonu, w okresie od 30 maja do 5 czerwca zaszły znaczne zmiany:

Popularne seriale w internecie po premierze „House of Cards” w okresie od 30 maja do 5 czerwca.



Warto zaznaczyć, iż serial dla seryjnych oglądaczy, tj. „House of Cards” znalazł się na pierwszym miejscu, z prawie trzykrotnie wyższą wartością w stosunku do „The Grand Tour”. Jak można zauważyć, prawie wszystkie pozycje w TOP 10 są zajmowane przez produkcje amerykańskiej platformy. A co z Showmaxem?

W obu zestawach danych trochę zaskakuje nieobecność jakichkolwiek programów Showmaxu, w tym – przede wszystkim promowanej mocno „Opowieści podręcznej”. Nawet dopytałam w Parrot Analytics czy aby na pewno show nie został pominięty w statystykach, ale okazuje się, że mieści się dopiero w pierwszej dwudziestce – wyjaśnia Joanna Nowakowska

W kontekście Showmaxa należałoby prześledzić popularność wzmianek serialu „Ucho Prezesa”. Może to być jednak niemiarodajne zważywszy na fakt, iż produkcja jest dostępna także na YouTubie. Na platformie wkrótce pojawią się inne, lokalne tytuły mogące być źródłem gorących dyskusji w polskim internecie.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
Comodo SSL