NetflixNewsTylko na VODnews.pl
Popularne

Wszyscy boją się netflipolizmu. Konkurencja Netfliksa łączy siły

Zjawisko netflipozlimu to nic innego jak dążenie platformy Netflix do monopolizmu w swojej kategorii. Konkurencja na tyle boi się globalnej usługi, że postanawia łączyć siły w walce o internetowego widza.

Netflix jest najstarszą platformą streamingującą seriale i filmy. I bez zwątpienia, globalny serwis wielokrotnie zmieniał sposób konsumpcji treści wideo. Dla wielu managerów zatrudnionych w firmach oferujący podobny model sprzedaży wideo na życzenie, Netflix jest przykładem do czerpania pomysłów i reagowania na potrzeby użytkowników. Nic więc dziwnego, że sama platforma staje się gigantem i prześciga swoją konkurencję o długie kilometry. Oczywiście nie we wszystkich kwestiach, chociażby na polskim rynku. Nasi użytkownicy w dalszym ciągu są przyzwyczajeni do oglądania materiałów wideo za darmo lub dzięki reklamom. I ponadto, rodzimi widzowie kochają lokalny kontent, czyli polskie seriale czy filmy.

Netflipolizm – na czym polega to zjawisko?

Netfix + monopolizm. To właśnie stąd bierze się nazwa tego zjawiska. Choć usług oferujących filmy i seriale w internecie jest całe mnóstwo, to jednak Netflix staje się być liderem, za którym konkurencja jest daleko w tyle. Ponownie podkreślamy, że nie w każdej ofercie, ale jakbyśmy popatrzyli na przychody, to amerykańska platforma jest absolutnym zwycięzcą.

Patrząc globalnie na konkurencję, to z pewnością lidera dogania chociażby HBO GO, który ostatnimi czasy umożliwia subskrypcję bez pośredników. Ponadto, na torze wyścigowym znajdują się także Amazon Prime Video, Showmax czy chociażby Hulu – mimo, że jest tylko w krajach anglojęzycznych. W Polsce, najwięcej użytkowników posiadają takie serwisy jak VoD.pl, Player.pl czy IPLA.tv. Nasi telewizyjni nadawcy, dokładnie tak samo jak i w wielu innych, europejskich krajach, oferują dostęp do treści za darmo z reklamami. Aby móc walczyć z Netfliksem, na innych rynkach zaczynają powstawać sojusze, chociażby w Niemczech, w Wielkiej Brytanii czy też w wielu krajach na raz. Wszystko po to, by zaoferować użytkownikom podobny model sprzedaży do Netfliksa.

Wielka Brytania: Freeview (BBC, Channel 4, IPTV)

Najwięksi brytyjscy nadawcy łączą siły, by walczyć nie tylko z Netfliksem, ale także z Amazonem, który także dominuje wśród platform streamingowych na tamtejszym rynku. Stacje telewizyjne BBC, Channel 4 oraz ITV stworzą wspólny serwis sVOD (dostęp do wszystkich treści za subskrypcję).

Platforma Freeview zostanie doinwestowana zgodnie z najnowszym porozumieniem trójstronnym. Jak informują przedstawiciele nadawców, w ofercie będą dostępne także kanały telewizyjne. W ciągu najbliższych pięciu lat, stacje chcą zainwestować 125 mln funtów i odebrać znaczącą część udziału globalnych serwisów VoD. W bibliotece Freeview nie zabraknie również treści VoD, w większości produkcji będzie lokalnych – to ma być silna broń wycelowana w stronę Netfliksa czy Amazona.

Niemcy, Austria, Holandia…: RTL

W dziesięciu krajach europejskich, w których dostępna jest stacja RTL będzie oferowany serwis VoD z w tym samym modelu subskrypcyjnym co Netflix. Obecnie RTL zakupił platformę Videoland i oferuje kontent darmowy z reklamami. To ma się zmienić, a dokładniej ma powstać alternatywna metoda dostępu do materiałów wideo. Jak informują przedstawiciele, w ramach strategii „Total Video”, firma chce wybić się na rynkach i mieć znaczący udział. Tak jest już np. w Holandii, gdzie aplikacja Videoland jest ofertą drugiego wyboru.

Jak czytamy w komunikacie, w Holandii dzięki ofercie sVOD, aktywacja subskrypcji wzrosła o 80%, a anulowanie czy porzucanie platformy spadła o 44%. Z kolei w Niemczech, za sprawą platformy TV NOW, liczba użytkowników wzrosła o 61% w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku w porównaniu z tym okresem w 2017.

Międzynarodowa współpraca przy serwisie Rakuten TV

Również z powodu rosnącego udziału użytkowników przez Netfliksa, wybrani dystrybutorzy treści postanowili połączyć siły i stworzyć globalny serwis. Mowa o serwisach VOD Wuaki (Europa), ShowTime (Japonia) oraz Viki (USA). Przewagą konkurencyjną dla Rakuten.tv są licencje pozyskiwane przez różnych dystrybutorów z trzech różnych regionów świata. Więcej na ten temat pisaliśmy pod TYM adresem.

Netflipolizm zmusi polski nadawców do współpracy?

Wystarczy wyobrazić sobie, że takie platformy jak IPLA, Player i TVP VOD zaczynają współpracować i tworzą wspólną platformę – chociażby pod nazwą Polflix <śmiech>. W pewnym sensie, to właśnie serwis VoD.pl rozpoczął podobny projekt, udostępniając swoją powierzchnię dla materiałów z internetowej telewizji IPLA czy z Player.pl.

Na razie nie wiadomo, jak polscy nadawcy telewizyjni będą reagować na działania Netfliksa. Na pewno będą obserwować poczynania swoich kolegów z innych krajów, w którym zdecydowali się na połączenie sił.

Tagi

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button
Comodo SSL banner
Close
Close

Wyłącz AdBlock :)

Dzięki naszym nienachalnym reklamom możemy oferować Ci informacje o rynku VOD!
%d bloggers like this: